Ingrid
Konda
Masa
Orno
Puppe
Spini
Tane
Tipov
U-Uu
Golden Globe voittaja oli pienoinen pettymys loistavien arvosteluiden jälkeen. Ei missään tapauksessa mikään huono leffa, mutta jotenkin jäi semmoinen tunne et se lopullinen puristus jäi tekemäti. Tärkeä aihe kuitenkin ja kun nimekäs näyttelijäkaartikin vetää hyvät suoritukset, niin kannattaa tää kattoo.
***+ Konda 23.1.2014
Orjuuden nurjat kasvot tulevat vähän turhankin alleviivaten tässä esille. Potentiaalista huolimatta en ihan ymmärrä sitä hehkutusta mitä tämä on saanut osakseen.
**½ Tipov 6.2.2014
Kuvaus ja musiikki eivät ihan yllä suurelokuvan tasolle, vaikka hyviä ovatkin. Ehkä odotukseni vain olivat liian korkealla Hans Zimmerin ja trailerin perusteella. Nykyaikana ja suomalaisena elokuvan teemoihin ja henkilöihin on hieman vaikea samaistua, vaikka tietääkin kaiken olevan totta ja suurta vääryyttä edelleen tapahtuvan ympärillämme. Miten voitte antaa kohdella itseänne noin? Miten voitte kohdella omia lajitovereitanne huonommin kuin eläimiä?
Chiwetel Ejiofor tekee mainiota työtä koko ajan ja Michael Fassbender on myös jälleen vahva roolissaan. Pari kertaa McQueen ehkä sortuu tyylilleen ominaisesti turhan pitkään ottoon, mutta muuten elokuva enetee mukavasti.
Aika ei tunnu kuluvan elokuvassa samaa tahtia nimen kanssa ja tarina lopetetaan ehkä turhankin nopeasti. Vahva tarina ja näyttelijät tekevät kuitenkin kokonaisuudesta oikein pätevän elokuvan.
***½ Puppe 13.2.2014
Toimi huomattavasti paremmin toisella katselukerralla. En tiedä oliko elokuvaan tullut lisäsyvyyttä myös osin siitä luentosarjasta minkä katsoin, pystyi tunnistamaan pieniä nuansseja tarinassa. Santerin mainitsemaa orjuuden “nurjien kasvojen” alleviivaamista en kyllä ymmärrä. Mielestäni leffassa oli hyvinkin realistisesti kuvailtu mustien elämää 1800-luvun syvässä etelässä. Ja hyvin vaikeahan orjuudesta löytyy niitä hyviä puolia tasapainottamaan tarinaa, ainakaan mustan väestön näkökulmasta. Etelän valkoinen eliittihän hyötyi orjuudesta tietysti suunnattomasti.
Leffassa on tosiaan pitkiä ottoja, mutta itseäni ne eivät kyllä haitanneet, ehkä jopa päinvastoin. Siitä olen kyllä samaa mieltä Pupen kanssa, että ajan kuluminen olis voitu tehdä selvemmäksi tarinassa. Esimerkinä se kohtaus missä Fassbenderin hahmo joutuu väliaikaisesti luopumaan orjistaan, kun tuholaiset hyökkää sadon kimppuun. Parin minuutin kuluttua orjat on kuitenkin taas takaisin plantaasilla ja kaikki näyttää ihan samalta, vaikka välissä on varmaan kulunut useitakin kuukausia. Toisaalta tää saattaa olla ihan tarkoituksellakin tehty ratkaisu McQueenilta. Voi olla, että hän on halunnut painottaa sitä, että orjan elämä on katkotonta raadanta jossa vuodet vierivät, mutta mikään ei muutu…
****
Tarkoitin tällä alleviivaamisella lähinnä kuvallisia/kuvauksellisia ratkaisuja, en elokuvan sisältöä (Se tosin ei kyllä ilmene niukasta arvostelustani). Sisältö on kyllä ihan uskottava. Itsestä kameratyöskentely tuntui liian kalastelevalta ja manipuloivalta. Pitää katsoa kyllä uudestaan jonain päivänä ja tarkistaa tämä arvio.
Ahaa, okei. No joo, ehkä jos kyynisesti leffaa katsoo, niin kameratyöskentelystä saattaa löytää pienoista kalastelua/manipulointia. Itse en kummallakaan katselukerralla siihen kiinnittänyt huomiota, mutta varmasti jo leffan teemaan liittyen on kohtauksia jossa tiettyä painotusta on haettu. Väittäisin kuitenkin, että se on osaltaan pakollista kun tällaista tarinaa kertoo eli ei sitä oikein voi kedon kukkiakaan kuvata samaan aikaan kun plantaasinomistaja raiskaa orjiaan, vai kuinka?
Toisen katselun myötä pieni nosto arvosanaan. Ihan hyvä tarina sinällään. Edelleen kyllä häiritsi temaattinen yksipuolisuus. Ei paljon tarvi liioitella jos sanoo, että elokuvassa ei ole yhtään kohtausta, jonka keskiössä ei olisi tämä alistussuhde orjien ja isäntien välillä. Ajankuvaa ei pyritä piirtämään muuta kautta lainkaan esiin. Toki tarinan aihe on orjuus ja tulos on ajatuksia herättävä, mutta mielestäni tässä haiskahtaa hieman jälkiviisas moralisointi. Tällainen lähestymistapa ei auta ymmärtämään ilmiön syitä tai syntyä millään tavalla. Samasta aiheesta tehty Richard Fleischerin ohjaama Mandingo onnistuu tässä tehtävässä paljon paremmin. Hyvä elokuva kyllä tämäkin. 3
Tätikin katsoi nyt tämän leffan, ja tykkäsi. Aihe oli raskas, ja taustalla soiva musiikki korosti tunnelmaa vahvasti. Jopa ahdistuksen partaalla liikuin pari kertaa leffaa katsoessa. Muuta en kyllä odottanutkaan, eli en laske miinukseksi.
Tarinaa kuljetettiin eri aikatasoissa mukavasti, mutta aika oli toisaalta heikkouskin. Minä en nimittäin tykännyt niistä venytetyistä kohtauksista, jotka oli ehkä tarkoittu jonkinsortin tunnelmoitiin/nähdyn pohtimiseen. Ja Kondan kommenttiin liittyen; minun tulkinta oli että orjat olisi olleet jopa vuosia poissa isäntänsä luota, puuvillatuholaisten takia…näin oletin leffaa katsoessa. Eli mielestäni tuo on huono juttu ohjauksessa, kun jätetään noin paljon tulkinnanvaraa.
Erityisen positiivisena puolena leffasta täytyy nostaa ylös se, miten taitavasti kahden naisorjan sivuhahmot tuotiin juoneen mukaan. Very nice! Lisäksi visuaalinen puoli oli oikein uskottavaa, ei liian siloiteltua.
4
Taas maistui hieman paremmin kuin edelliskerralla. Kyllä tämä laadukas elokuva on. Paul Danon roolisuoritus hieman kaiversi tällä kertaa, väkinäisen puolelle jäi. Ihan se viimeinen realistinen vaikuttavuus kerronnasta (ei siis tarinasta sinällään) jää uupumaan, mutta kiinnostava leffa toki monella tapaa. 3½