D’après une histoire vraie
Polanskin trilleri on perustasoa eikä tarjoa mitään elämää suurempaa. **½ Puppe 10.1.2021
Keskustelkaa elokuvista!
Polanskin trilleri on perustasoa eikä tarjoa mitään elämää suurempaa. **½ Puppe 10.1.2021
Sillisalaatti murhamysteerimusikaali on epäuskottava ja epäkiinnostava. Francois Ozon epäonnistuu täysin saamaan tästä mitään kiinnostavaa tahi uskottavaa irti. *½ Puppe 10.1.2021
J-P Siilin trillerissä on haettu kansainvälistä tunnelmaa ja tiheää leikkausta. Homma haiskahtaa alusta lähtien erittäin teennäiseltä sekä sisällön että teknisen toteutuksen osalta. Sairaalahenkilöstön ja armokuolemien ympärille rakennettu juoni hukkaa hyvän aiheen lapselliseen lähestymistapaansa. *½ Tipov 9.12.2020
Laszlo Nemesin (Son of Saul) uran toinen leffa jatkaa kamerankäytön puolesta hieman samankaltaisella tyylillä kuin esikoinenkin. Nyt ei ihan yhtä tiiviisti pysytä päähenkilössä kiinni, mutta ei paljon puutukaan. Susanne Wuestin niska tulee leffan aikana erittäin tutuksi. 🙂 Historiallinen draama seuraa Budapestin kuohuvien vuosien aikakautta viime vuosisadan alussa, kun kovia kokenut nainen etsii kadonnutta veljeään. Juoni … Read more Napszállta
Mother on Bong Joon Hon edellinen leffa ennen Snowpierceriä. Äiti käy taistoon murhasta syytetyn vajaaälyisen poikansa puolesta ja tarjolla on hitaasti kiristyviä tunnelmia ja pysähtyneitä hetkiä. Tässä on potentiaalia, mutta jotenkin Bongin tyyli ei vain iske meikäläiseen ja vähän kylmäksi jättää tämäkin. ** Tipov 28.9.2020
Omaperäinen kyttäleffa pitää mielenkiinnon yllä erikoisuutensa takia. Ei tämä kuitenkaan mikään laadukas elokuva ole. Ohjaaja James Guercio kuittasi palkkiona yhden dollarin, sillä hän halusi käyttää jäljellä olevat budjettirahat haluamansa kuvaajan (Conrad Hall, joka kuvasi myöhemmin mm. American Beautyn) palkkaamiseen. **½ Tipov 13.9.2020
Psyykkisiä kykyjä ja ongelmia käsittelevä draama sisältää mysteeriaineksia ja pitää kiinnostuksen kohtuullisesti yllä. Kuvallinen latteus ja lopun kyseenalaiset juoniratkaisut laskevat hieman arvosanaa. Norjalaisen Joachim Trierin edellinen leffa Louder Than Bombs oli myös ihan kiinnostava pätkä. **½ Tipov 9.9.2020
Kalkilta maistuva poliisitrilleri, joka voitti parhaan elokuvan Oscarin vuonna 1967 ja 4 muuta pyttyä lisäksi. Rasistisia asenteita vastaan taisteleva leffa on hyvin latteasti toteutettu (Norman Jewison ohjasi) ja näyttää ikäistään parikymmentä vuotta vanhemmalta. Sidney Poitier tekee kohtuu hyvän pääosan, mutta tarinasta jäi laimea fiilis. ** Tipov 6.9.2020
Ari Aster (Hereditary) onnistuu myös toisessa elokuvassaan. Midsommar on pääosin Ruotsiin sijoittuva (vaikkakin Unkarissa kuvattu) kauhujännäri paikallisen kultin vieraaksi saapuvasta nuorisoporukasta. Vaikka juoni kuulostaa hieman kliseiseltä, on Asterin kerronnassa koko ajan persoonallinen sävy ja nykypäivän kauhuohjaajaksi myös harvinaisen rauhallinen rytmi, josta kyllä pidän. Jännite pysyy yllä ja sekavat leikkaukset loistavat poissaolollaan. Myös kamerankäytön suhteen kaverilla … Read more Midsommar
Revolver on Guy Ritchien uran alkupäästä ja mielestäni se on miehen paras leffa tähän mennessä. Kuvaus ja leikkaus toimivat vielä tyylikkäämmin kuin Ritchiellä yleensä ja tällä kertaa myös tarina pysyy kasassa loppuun asti. Ammattirikollisten maailmassa tuttuun tapaan liikutaan, Jason Stathamin kamppaillessa vihollisten ohessa myös omaa egoaa vastaan. Tämä vaatii jopa uusintakatselun lähitulevaisuudessa. *** Tipov 3.7.2020