Ingrid
Konda
Masa
Orno
Puppe
Spini
Tane
Tipov
U-Uu
Unkarilainen kulttiohjaaja Bela Tarr on ollut tässä tarkastelun alla. Miehellä on todella uniikki tyyli. Erittäin pitkiä ottoja, hidas tempo ja niukalti tapahtumia. Kuulostaa raskaalta yhdistelmältä ja huonoimmillaan onkin sitä, mutta kahdessa uusimmassa työssään on löytänyt niin hienon kuvaustyylin ja uudenlaisen lähestymistavan koko tapaan tehdä elokuvaa, että täytyy nostaa peukaloa ylöspäin oikein isolla tavalla. Torinon hevosta suosittelen lämpimästi niille, jotka haluavat uudenlaisia elokuvakokemuksia. Voin vakuuttaa, että tämän kaltaista elokuvaa ette ole koskaan aikaisemmin nähneet.
***½ Tipov 20.9.2012
Onko tämä elokuva? Mielestäni ei. Suuri osa elokuvan elementeistä puuttuu. Käsikirjoitus? Leikkaus? Ohjaus? Valaisu ja musiikki ovat kelvollisella tasolla, mutta juuri muuta tästä ei sitten löydykään. Samaan tulokseen pääsisi, kun laittaisi kameramiehen heilumaan pariksi päiväksi landelle ja laittaisi materiaalit suoraan levitykseen. Suorastaan irvikuva koko taiteenlajille tämä tekele. Alussa hetken näyttää tyylikkäältä, kun hevonen köpöttelee myrskyisässä säässä, mutta viiden minuutin tapittelun jälkeen siitä tulee kelvoton kaakki, jonka toivoisi päättävän päivänsä. Reilun puolen tunnin kokokohtien ollessa perunan ahtaminen kupuunsa ja matojen lakattua rapistelemasta seinissä alkaa riittää. Taistelin vielä 50 minuutin kohdalle, mutta koska tässä ei kerta kaikkiaan tapahdu mitään mielenkiintoista, miksi tätä pitäisi katsoa?
0 tähteä Puppe 29.11.2013
Neljäs katselu nostaa Torinon hevosen sadan listalle. Erittäin hidas rytmi ja perinteisten draamallisten elementtien puuttuminen tekevät tästä vaikeasti lähestyttävän elokuvan, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Jos kuitenkin pystyy antautumaan sille fiilikselle ja täysin uniikille kerronnalle, jota unkarilainen Bela Tarr tässä harrastaa, niin nautinnon portit aukeavat mahtavalla tavalla. Upealla musiikilla on iso osa tunnelman luonnissa, mutta vaikuttavinta on se miten erikoisen rytmittämisen kautta pienistä asioista kasvaa suuria. Esimerkiksi perunan syöminen ei kuulosta kovin kiinnostavalta tapahtumalta, mutta tässä leffassa se on juuri sitä. Bela Tarr näyttää taiteensa kautta maailman erilaisessa valossa kuin mihin olemme tottuneet. 4½