Blade Runner

Director
Ridley Scott
Runtime
1 h 57 min
Release Date
25 June 1982
Languages
English, German, Cantonese, Japanese, Hungarian
Country
 United Kingdom Hong Kong United States of America
Genres
Drama, Science Fiction, Thriller

Ingrid
Konda
Masa
Orno
Puppe
Spini
Tane
Tipov
U-Uu

Siis nyt on pakko kysyä Tipiltä ja muilta viisaammilta jotka ovat niin Blade Runneria kehuneet: Mikä sen kuvauksesta tekee niin erinomaista? Jotkut mun “kummajaiset” on noussu arvostelun kohteeksi juuri kuvauksen puutteellisuuden, tyylittömyyden yms. seikkojen takia. Mulle Blade Runner on edelleen sellanen tuotos, että sen erinomaisuus ei vaan jotenkin kolahda. Erityisesti tuo Tipin paljon kehuma kuvaus ei mun mielestä nyt niin klassikko ole todellakaan. Leffa ei edelleenkään nouse listalle!!!
Spini 7.3.2005

Blade Runner on IMDB:s #95 ja sieltä lainattua “The cinematography is so brilliant, each shot is good enough to be made into a poster”. Tunnelma on todella mahtava koko leffan ajan. “Kuka tai mikä minä olen” -teema on mielestäni todella vaikuttava…
Puppe 7.3.2005

Huikea klassikko, mieletön tunnelma, kaunista!
*****  Puppe 5.8.2010

4 thoughts on “Blade Runner”

  1. Katsoin pitkästä aikaa uudelleen. Tässä on varmaan jotain sellaista, mikä on esim. Tipille Forrest Gumpissa: ei vain kolahda, syystä tai toisesta. Laadukkuutta en toki lähde kiistämään. Arvosana on ja pysyy.
    ***½

    Reply
  2. Täytyy olla aidosti surullinen Spinin puolesta, jos tämä ei täysillä kolahda. Innostuin taas katsomaan tämän ja onhan Blade Runner puhdasta heroiinia vannoutuneelle elokuvanistille. Visuaalisen tyylin ja emotionaalisen tunnelman yhdistyminen näin täydelliseksi sinfoniaksi on äärettömän epätodennäköistä. Mutta luojan kiitos Ridley Scottin nerokkuudelle, joka saavutti absoluuttisen huippunsa tässä elokuvahistoriaan ikuisesti jäävässä taideteoksessa.

    Vangelisin hypnoottinen musiikkiraita on myös iso osa tunnelman rakentumisessa, sen merkitystä ei voi yliarvioida. Tarinahan on pohjimmiltaan äärimmäisen syvällinen. Se käsittelee ihmisyyden määritelmää ja olemusta. Jos androidi/keinoäly ei osaa erottaa itseään ihmisestä (ja kykenee rakastumaan, arvioimaan omia tuntemuksiaan, suremaan omaa kuolevaisuuttaan ja niin edelleen), niin onko se enää “vain” keinoälyä, joka voidaan “poistaa käytöstä” ilman moraalista ristiriitaa? Tämän filosofisen pohjavireen annetaan muhia taustalla ja keskiö on yksilöissä, joiden konkreettista kamppailua elintilasta ja oikeutuksesta tässä seurataan uskomattoman intensiivisen kerronnan kautta. Tämän upeampaa ja moniulotteisempaa elokuvaa ei voi toivoa. Sean Youngin ja Harrison Fordin kohtaamiset ovat herkkyydeltään ja näyttelijäkemialtan aivan huippuluokkaa. (Epäilen Spiniä liian vähäisestä oluen nauttimisesta ennen elokuvan katsomista.) 5

    Reply
  3. Pahasti olen aliarvioinut vanhasta muistista tätä klassikkoa. Onneksi TOP 100-listaa voi päivittää niin tilanteen saa korjattua. Käsittämättömän upea teos; musiikki, näyttelijät, tarina… ja ennenkaikkea tunnelma. Loppu pistää todella miettimään itseään, ja sen ansiosta ei leffasta jää raskas fiilis vaikka tummasävyinen kokonaisuus onkin.

    5

    Reply
  4. Kymmenen vodkapaukun jälkeen pääsin uskomattomiin fiiliksiin Blade Runnerin kanssa. Puhdasta elokuvataidetta. I love it! I love it! 5

    Reply

Leave a Reply to Ingrid Bergman Cancel reply