Ingrid
Konda
Masa
Orno
Puppe
Spini
Tane
Tipov
U-Uu
Gaspar Noen visuaalinen trippi on todella poikkeuksellinen ja haastava kokemus. Noen kamerankäyttö on täysin poikkeavaa ja omaperäistä. Kamera leijuu hyvin paljon ihmisten yläpuolella ja takana ja siirtymät kohtauksesta toiseen ovat erittäin kekseliäitä. Pakko myöntää että leffan alkupuolella homma tuntui enemmän kikkailulta kuin tarkoituksenmukaiselta kuvailmaisulta, mutta kun alkoi päästä sisään ohjaajan loihtimaan maailmaan, tämä vaikutelma hiljalleen haihtui. Epälineaarisesti kerrotun tarinan ytimessä on verivalan yhdistämä sisaruspari, joka vanhempiensa traagisen menehtymisen seurauksena on päättänyt pitää huolta toisistaan. Syntymän, kuoleman ja seksuaalisuuden teemat nivoutuvat toisiinsa kiintoisalla ja ajatuksia herättävällä tavalla.
Tämä vaatii ehdottomasti uusintakatselun, sillä elokuvan tyyli on niin perinteisistä kaavoista poikkeava, että sen ymmärtäminen on työlästä. Vaikuttava elämys se kuitenkin oli jo ensi näkemältä.
***½ Tipov 7.7.2016
Tämä on täysin ainutkaatuinen leffa, jonka kaltaista en ole toista nähnyt. Puhdasta elokuvantekoa, jossa mielikuvituksen rajat haastava kameratyöskentely tekee syvän vaikutuksen. Sisältö on myös erittäin syvällinen, vaikkakin sanoisin, että kannattaa lukea jokin laajempi arvostelu ennen kuin katsoo tämän ensi kerran. Juonen seuraaminen voi muuten olla haastavaa. Ainoa miiinus on liian tiuhaan tapahtuva välkkyvän valon käyttö, joka ei migreenitaipumuksesta kärsivälle ole ihan helppo pala, mutta tajuntaa laajentava elämys Gaspar Noen visio ehdottomasti on. Oon katsonut nyt kahdesti ohjaajan version. Ehkä seuraavaksi pitäisi katsastaa lyhempi (leffateattereissa kiertänyt) versio. Tässä tapauksessa uskon, että kompaktimpi paketti voisi olla vielä tehokkaampi. 4
Gaspar Noen Enter the Void on monella tapaa uskomattomin elokuvataideteos, jonka olen koskaan nähnyt. Ja jonkin verran on tullut näitä nähtyä. 🙂 Noe on kertonut, että Kubrickin Avaruusseikkailun näkeminen muutti hänen elämänsä ja oli ratkaiseva sysäys kohti elokuvaohjaajan uraa. Enter the Void on samaa kaliiberia kuin 2001 nimenomaan siinä suhteessa, että se näyttää koko elokuvamaailmalle totaalisesti uudenlaisen tavan tehdä elokuvaa. Tällaista kamerankäyttöä ja leikkausta ei ole missään muussa elokuvassa vielä näkynyt. Se voi toisaalta olla shokki katsojalle ja lippuluukullahan tämä ei käynyt kaupaksi ollenkaan. Noen visulaalisen kerronnan vaikuttavuutta on mahdoton verbaalisesti selittää. Se tukee täydellisesti kuolemaa käsittelevän teeman ydintä ja piirtää hämmentävän vision jostain, joka on joko huumetrippi, kuolevan mielen fantasia tai eräänlainen visio “totuudesta”, tai niiden yhdeistelmä, tai jotain ihan muuta… tällä seikalla ei lopulta ole mitään väliä. Leffa on jotain todella ainutlaatuista. 5
Ohoh, nyt on kyllä melkoista suitsutusta. Ehkä ei olis pitänyt lukea tätä, sillä satuin juuri eilen löytämään tämän Blu-rayllä ja poistamaan omiin kokoelmiini. Nyt saattaa odotukset nousta liian korkealle…
Ei kannata hehkutuksesta huolimatta odottaa ensikatselulta liikaa. Leffan tyyli on sen verran erikoinen, ettei se välttämättä sula kovin hyvin ensi yrittämällä. Mutta eihän sitä ikinä tiedä…
Tässä leffassa todella haetaan uusia kerrontatyylejä ja muutenkin mennään rohkeasti omia polkuja pitkin.
Elokuva onnistuu menemään ihon alle ja esittää mielenkiintoisia kysymyksiä ja vastauksia elämästä ja kuolemasta. Tyyli on täysin omalaatuinen, mutta näkisin vaikutteita ainakin Lynchistä ja Malickista.
Avoimin mielin kun tämän katsoo voi päästä todella syvälle ja uppoutua elokuvan maailmaan. Välillä ajelehditaan ehkä liiankin seesteisesti ja toisinaan taas elokuvan visuaaliset ärsykkeet meinaavat käydä näköhermoon, mutta kokonaisuus on erittäin vaikuttava.
Pari kertaa tämän nyt katsonut ja arvosana toisella katselulla pysyy samassa.
****
Kolmannella katselulla pääsin elokuvan syvimpään ytimeen. Tämä on nimenomaan syvällinen elokuvakokemus eikä vain katseluelämys. Gaspar Noe vie elokuvansa sinne, missä mikään elokuva ei ole aiemmin ollut. Hän uudistaa kerrontaa ja taiteenlajia. Leffa on mukaansatempaava, haastava, viihdyttävä, ajatuksia herättävä ja koskettava.
*****