Festen

Director
Thomas Vinterberg
Runtime
1 h 45 min
Release Date
19 June 1998
Languages
Danish, German, English
Country
 Denmark Sweden
Genres
Drama

Ingrid
Konda
Masa
Orno
Puppe
Spini
Tane
Tipov
U-Uu

Festenin näin vihdoin eilen ja positiivisesti olin yllättänyt. Ei TOP100n, mutta hyvä.
Konda 8.6.2005

On tää kyllä vaan huikee pätkä, niin fantastinen tunnelma ja upeeta näyttelemistä! Välillä hieman häiritsee ku kamera heiluu ku hullun mulkku, mutta ei se kyllä silti tunnelmaa latista. Aivan kipeä leffa! Kyl tää ainaki Top 25 menee.
***** Puppe 31.8.2010

4 thoughts on “Festen”

  1. Tämähän tuli friikki-illassa katseltua ja tämäkin on niitä elokuvia, mistä on mukava vaan “nauttia”, etsiä uusia nyansseja ja löytää huumoria karmeuksien keskeltä. Vinterbergin ohjaus on timanttista ja Ulrich Thomsenin Christian ja Thomas Bo Larsen velipoika Michaelina tekevät todella upeat roolit. Ehdotonta huippukamaa ja korkea sijoitus on taattu jatkossakin.

    *****

    Reply
  2. Intouduin katselemaan myös Festenin parin vuoden tauon jälkeen ja onhan tämä täyttä dynamiittia! Tämä elokuva on uskomaton osoitus sisällön voimasta, joka saa katsojan unohtamaan kaikki ulkoiset puutteet. Kuvattu suht halvalla videokameralla, ei valaistusta, ei maskeeraajaa, ei puvustajaa, ei jälkeenpäin tehtyjä äänitöitä tai musiikkia… ei kuulosta siltä että tällä kaavalla pääsee koputtelemaan top-10 listan lähimaastoon. Ja näin Festen kuitenkin tekee. Vinterbergin kässäri on inhimillisessä shokeeraavuudessaan fantastinen ja moniulotteiset henkilöhahmot piirtyvät vahvasti esiin toistensa seasta. Musta huumori kukoistaa hämmentävällä tavalla: tämä on yksi huvittavimpia elokuvia mitä tiedän ja samalla yksi karmeimpia. Huumori ei syö draamaa, eikä päinvastoin.

    Festen oli ensimmäinen Dogma-manifestin idealistisilla säännöillä luotu elokuva, jonka tarkoitus oli viedä keskittyminen näyttelijäkeskeiseen sisällön tekemiseen Hollywoodmaisen teknisen kikkailun vastapainona ja dogma mullisti koko tanskalaisen elokuva-alan. Sen jälkeen Tanskassa on menty sisältö edellä ja synkän realistiset aiheet ovat muotoutuneet heidän tavaramerkikseen. Dogmaa ei puhdasoppisesti montaakaan kertaa noudatettu, mutta se synnytti yhden kaikkien aikojen mestariteoksista. Näyttelijät kehuivat luonnollisesti dogman metodia, koska he saivat liikkua vapaasti kameran seuratessa heitä (eikä päinvastoin) ja rytmiin oli helppo päästä kun kohtausten valmistelu ei vienyt paljoa aikaa. Kovin moni ei uskonut Festenin mahdollisuuksiin kun sitä ryhdyttiin tekemään, mutta juhlat Cannesissa olivat sitäkin rajummat. Kun Thomas Bo Larsenilta kysyttiin että millainen fiilis Cannesissa oli, hän vastasi: “En mä muista, mä olin kännissä neljä päivää.”

    Reply
  3. Tämähän nautiskeltiin myös Kondalla pienessä tihneessä ja kyllähän tämä huikea mestariteos on aina niin suuri nautinto katsella! Ehdottomasti Top 25 -kamaa jatkossakin.

    Festen oli aikanaan Golden Globe -ehdokkaana parhaasta ulkomaisesta elokuvasta, mutta pystin vei Moottoripyöräpäiväkirjojen ohjaajan Walter Sallesin Central do Brasil, joka oli ainakin Tipin mielestä lattean tylsä.

    *****

    Reply
  4. Ai ai mitä karkkia Festen onkaan! Hienoja näyttelisuorituksia ja mahtava juoni, jossa muutamassa sekunnissa mennään naurusta kyyneleihin ja sitten taas takaisin nauruun. Aiemmin mua on lievästi häirinnyt dogma-tyylistä johtuva visuaalisuus, mutta nyt sekään ei (mainittavasti), joten pakkohan se on itsekin tämä täyteen 5 staraan korottaa.
    *****

    Reply

Leave a Reply to Pöppi Cancel reply